Vývoj
Vývojem (evolucí) se myslí proces, při kterém dojde během několika sekund k významné změně vzhledu, často i velikosti, schopností a síly pokémona. Změní se také jeho "druhové jméno".
Vývoj je děj ke kterému dochází:
Impuls vedoucí k evoluci je u každého pokémona individuální. Ve hře je možné a někdy i výhodné evoluci zablokovat a odložit na později pomocí Everstone (Věčný kámen). Někteří pokémoni se nevyvyjí, mají jen jednu vývojovou fázi (např. Kangaskhan, Farfetch'd, Tropius).
Vlastnosti ve hře
V konkrétních hrách jsou vlastnosti jednotlivých pokémonů určeny šesti základními statistickými ukazateli. Jsou to
- HP (hit points) - "počet životů" (pokud tento ukazatel klesne na nulu, pokémon je vyřazen z boje)
- Attack - síla fyzického útoku
- Defense - síla obrany
- Sp. Atk - síla speciálního útoku
- Sp. Def - síla speciální obrany
- Speed - rychlost útoku
Vlastnosti pokémonů, které nejsou ve hře vidět:
- Evasion - vyhýbání
- Accuracy - přesnost
S každým zvýšením úrovně pokémona, se tato čísla zvyšují. Např. Arceus na 50. úrovni bude mít HP kolem 200 a ostatní ukazatele v rozmezí 112 až 189. Na maximální úrovni 100 bude mít tyto ukazatele přibližně dvojnásobné. Pokud vyměníte pokémona nebo je vyřazen, vrátí se mu všechny snížené nebo zvýšené vlastnosti na původní, které měl(kromě HP). Pokud si chcete zvýšené vlastnost nechat, musíte v zápasu použít útok Baton Pass(váš pokémon se vrátí zpět do pokeballu s vlastnostmi, které měl těsně před tím než použi tento útok).
Změny statu pokémona mohou být aktivní nebo pasivní
Aktivní změny statu jsou vidět na ukazateli HP a působí i po zápasu.
- Paralýza - PAR (Paralyzed) - Pokémon je zpomalený, může se stát že nezaútočí. (Thunder Wave, Glare...)
- Jed - PSN (Poisoned) - Pokémon je otráven, každé kolo ho zraňuje jed. Po zápasu ho zraňuje 4 kroky = -1HP. (Poison powder...)
- Těžký jed - PSN (Badly Poisoned) - Stejný jako Jed, ale dvakrát tolik. (Toxic)
- Popálení - BRN (Burned) - Pokémon je každé kolo zraněn, po zápasu ne. (Will o wisp)
- Zmražení - FRZ (Frozen) - Pokémon je zmražen a nemůže se pohybovat ani útočit.
- Spaní - SLP (Sleep) - Pokémon byl uspán a nemůže útočit (kromě útoků Snore a Sleep Talk). (Hypnosis, Sing...)
Pasivní změny statu se ukážou každé kolo, pokud vyměníte pokémona, automaticky se vyléčí.
- Zmatení (Confusion) - Může se stát, že pokémon místo útoku zraní sebe. (Confuse ray, Supersonic...)
- Zamilován (Infatuation) - 50 procent, že pokémon nezautočí (Platí jen když je protivník opačného pohlaví). (Attract)
- Prokletí (Curse) - Každé kolo pokémon ztrácí 25 procent maximálního HP. (Curse)
- Pijavičí semena (Seeding) - Každé kolo pokémon ztrácí HP a protivník získá 20 procent. (Leech seed)
- Noční můra (Nightmare) - Stejné jako Prokletí, ale působí jen pokud je pokémon uspán. (Nightmare)
- Strach (Flinch) - Pokémon se bojí útočit. Tento stav je celkem vzácný, platící pouze u některých útoků (Headbutt, Dragon Rush,...).
- Píseň smrti (Perish song) - Pokud nebude během 3 kol žádný pokémon vyměněn, všichni omdlí (Perish song)
- Budoucí znamení (Future sight) - Pokémon vyšle tento útok, ale projeví se až za 2 kola (Future sight)
- Sevřen (Wraped) - Každé kolo je pokémon zraněn, nemůže být vyměněn (trvá 5 kol) (Wrap, Fire Spin a Whirlpool)
- Zadržen (Arrested) - Pokémon nemůže být vyměněn, pokud protivník nebude vyměněn (Mean Look, Spider web)
- Přídavek (Encore) - Pokémon může použít je jeden ze čtyř jeho útoků (trvá 5 kol) (Encore)
- Trápení (Torment) - Pokémon nemůže opakovat jeden útok dvakrát za sebou (Torment)
Pasivní změny typu počasí, pokud vyměníte pokémona, nevyléčí se, vyléčí se jen po zápasu.
- Slunečný den (Sunny Day) - Nezraňuje pokémona, ale snižuje účinnost Vodních typů o 50% a naopak zvyšuje efektivitu Ohnivých o 50%. Také blahodárně působí na léčivé pohyby jako Synthesis nebo Morning Sun a nabíjení Slunečního paprsku trvá 1 kolo.
- Písečná bouře (Sandstorm) - Každé kolo jsou všichni pokémoni zraněni (vy i protivníci), neplatí na zemní, kamenné a železné typy (trvá 5 kol)
- Krupobití (Hail) - Každé kolo jsou všichni pokémoni zraněni (vy i protivníci), neplatí na ledový typ (trvá 5 kol)
- Dešťový tanec (Rain Dance) - Opak Slunečného dne, Sluneční paprsek se nabíjí 4 kola, nepůsobí dobře na uzdravující pohyby.
Tyto změny typu počasí neplatí na Castform, protože má schopnost Forecast (mění typ podle počasí). Také neplatí na pokémona jménem Rayquaza, protože má schopnost Air Lock.
[editovat]Vlastnosti útoků ve hře
Každý pokémon se může naučit max. čtyři útoky, pokud se chce naučit nový útok, musí jeden z nich zapomenout. Útoky jsou určeny pomocí Attack, Accuracy a PP [PowerPoints](kolikrát může tento útok použít) a většinou popis vedlejších účinků (zmražení, zmatení, zvýšená šance na kritický zásah...). Útoky se dělí na:
- Physical - Fyzikální tělesný útok. Síla ovlivněna mimo jiné útočným statem. Poškození ovlivněno obraným statem. (např. Mach Punch)
- Status - Bez poškození. Tyto statusy slouží většinou k léčení, snižování nebo zvyšování statů, ale i ke změně stavu pokémona. (Recover-Calm Mind-Thunder Wave)
- Special - Speciální útok. Síla ovlivněna mimo jiné statem speciálního útoku. Poškození ovlivněno statem speciální obrany. (např. Thunder)
Většina útoků mají pozitivní (ale i negativní) vedlejší účinky. Např.: Extremespeed-útočí vždy první, Slash-zvýšená šance na kritický zásah, Explosion-nejsilnější útok ve hře, ale zničí i vás (negativní vedlejší účinky)
Pokémoni se naučí nové útoky po dosažení určité úrovně nebo pomocí:
- TM (Technical Machine) - útok lze naučit jen jednou (výjimka je Black a White a Black 2 a White 2).
- HM (Hidden Machine) - útok lze naučit vícekrát, ale nelze smazat (jen v Johtu v Blackthorn city a ve verzy Emerald v Lilicove City),tyto útoky vám pomáhají (jezdit na vodě, zničit překážky, osvětlení...) a neobejdete se bez nich.
- "Move Tutor" - člověk, který vám útok naučí (TM a HM můžete nosit sebou, člověka ne!).